000 03691nam a2200529 a 4500
001 nkc20061659920
003 CZ PrNK
005 20230725153926.0
007 ta
008 060615s2006 xr e 001 0 cze
015 _acnb001659920
020 _a807277316X
_q(váz.) :
_cKč 390,00
035 _a(OCoLC)71326110
040 _aABA001
_bcze
_dBOA001
043 _ae-cs---
045 _ax4x5
072 7 _a304
_xKulturní politika
_2Konspekt
080 _a304.2/.4
_2MRF
080 _a321.74
_2MRF
080 _a316.7:32
_2MRF
080 _a328/329
_2MRF
080 _a(437)
_2MRF
080 _a(048.8)
_2MRF
100 1 _aKnapík, Jiří,
_d1975-
_4aut
245 1 0 _aV zajetí moci :
_bkulturní politika, její systém a aktéři 1948-1956 /
_cJiří Knapík
246 3 0 _aKulturní politika, její systém a aktéři 1948-1956
250 _a1. vyd.
260 _aPraha :
_bLibri,
_c2006
300 _a399 s. ;
_c21 cm
500 _a1000 výt.
504 _aObsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík
520 _aKniha o poúnorové kulturní politice opavského historika Jiřího Knapíka, autora životopisu ideologa Gustava Bareše a slovníku Kdo byl kdo v naší kulturní politice 1948-1953. Autor v publikaci líčí proměny ovládání české kultury komunistickým režimem až do roku 1956. Soustřeďuje se především na proces vzniku a výměn garnitur kulturních šéfů, zásadní ideové revize dlouhodobě ovlivňující jejich taktiku a strategii v kultuře (1949, 1952, 1956) a postupné úpravy celého systému kulturní politiky. Pomocí těchto kritérií autor vymezuje i dílčí etapy let 1948–1956. První tři „budovatelská léta“ zrodila systém, jehož základní podoba už zůstala zachována, i když v něm byly zakódovány časté poruchy nebo krize dané byrokratickým a mocenským ovládáním kulturní sféry. Pro období let 1951–1952 podrobně mapuje změny ve vedení kultury související s pádem Slánského a přípravou dalších politických procesů a označuje tuto dobu, v polemice s některými interpretacemi, jako „podivné ‚tání’ ve stínu šibenic“. Poslední, třetí etapu, autor vymezuje lety 1953–1956 a analyzuje v ní změny v roce 1953, kořeny a projevy tzv. Nového kursu v kulturní politice, pomalý proces „destalinizace“ až na samý práh formování moderní masové kultury. S pomocí archivního výzkumu a na základě nových pramenů nabízí nové pohledy na zažité interpretace významných událostí v kultuře, rozkrývá určitou anonymitu systému. Pokouší se také objasnit pozadí různých kampaní, např. přípravy Štollova útoku na Františka Halase (1949), politické manipulace s úmrtím Konstantina Biebla či s vydáváním díla Petra Bezruče (1951–1952) a odstranění Oldřicha Macháčka z funkce šéfa státního filmu (1954). [databazeknih.cz]
648 7 _a1948-1956
_2czenas
650 0 7 _akulturní politika
_zČeskoslovensko
_y1948-1956
_2czenas
650 0 7 _akomunistický režim
_zČeskoslovensko
_y1948-1956
_2czenas
650 0 7 _akultura a politika
_zČeskoslovensko
_y1948-1956
_2czenas
650 0 9 _acultural policy
_zCzechoslovakia
_y1948-1950
_2eczenas
650 0 9 _acommunist regime
_zCzechoslovakia
_y1948-1956
_2eczenas
650 0 9 _aculture and politics
_zCzechoslovakia
_y1948-1956
_2eczenas
651 7 _aČeskoslovensko
_xpolitika a vláda
_y1948-1956
_2czenas
651 9 _aCzechoslovakia
_xpolitics and government
_y1948-1956
_2eczenas
655 7 _astudie
_2czenas
655 9 _astudies
_2eczenas
901 _b9788072773169
_f1. vyd.
_o20060921
910 _aABA001
942 _2ddc
_cKNIHA
_n0
999 _c981
_d981