000 03575cam a2200421 a 4500
001 cpk20041448330
003 CZ PrNK
005 20230517162011.0
007 ta
008 041027s2004 xr acf e 000 1acze
015 _acnb001448330
020 _a8086864065
_q(váz.)
035 _a(OCoLC)85122115
040 _aBOA001
_bcze
_dABA001
043 _ae-xr---
045 _ax1x9
072 7 _a791
_xFilm. Cirkus. Lidová zábava
_2Konspekt
072 7 _a929
_xBiografie
_2Konspekt
080 _a929
_2MRF
080 _a791.635-055.2
_2MRF
080 _a(437.3)
_2MRF
080 _a(092)
_2MRF
100 1 _aMandlová, Adina,
_d1910-1991
_4aut
245 1 0 _aDneska už se tomu směju /
_cAdina Mandlová
260 _aPraha :
_bXYZ,
_c2004
300 _a342 s., [8] s. obr. příl. :
_bil., portréty ;
_c21 cm
500 _aObsahuje filmografii
520 _aDo světa filmu bývalou manekýnku a fotomodelku Adinu Mandlovou uvedl Hugo Haas, který byl jistou dobu jejím intimním přítelem. Zprvu byla obsazována do rolí mondén a zhýčkaných slečen, postupně se vypracovala v dobrou představitelku charakterních rolí. Její herectví vyniklo ve filmech O. Vávry (Panenství, Cech panen kutnohorských, Kouzelný dům), M. Friče (Kristián, Okouzlená, Těžký život dobrodruha, Katakomby, Hotel Modrá hvězda). Velký ohlas získala za roli bardámy Kiki ve filmu Františka Čápa Noční motýl (1941). V roce 1942 přijala nabídku hrát v německém filmu s populárním Heinzem Rühmannem (Ich vertraue dir meine Frau). V Berlíně se stýkala s umělci a také nacistickými prominenty včetně Goebbelse. Současně se v Čechách šířila fáma, že je milenkou K. H. Franka. Již od roku 1939 zkoušela Mandlová štěstí i jako divadelní herečka (Divadlo Na poříčí, Uranie). V roce 1943 využila svých styků s Němci při jednání o znovuotevření Vinohradského divadla, obsazeného německými filmaři. Hrála zde především Nevlastní dceru v Pirandellově komedii Šest postav hledá autora, a svou dráhu české divadelní herečky zakončila v roce 1944 titulní rolí Schillerovy Marie Stuartovny. Poté nacisté divadla uzavřeli. Hned v květnu 1945 byla Mandlová zatčena revolučními gardisty a vyšetřována za kolaboraci s Němci, ale nakonec byla bez soudu propuštěna. Ještě před rokem 1948 sňatkem získala britské státní občanství a odešla do Velké Británie. Na rozdíl od Lídy Baarové se jí nepodařil návrat k filmu. Začátkem 60. let se poprvé vrátila na krátký čas do Československa. V roce 1966 s ní jednalo vedení Hudebního divadla v Karlíně o hostování v titulní roli muzikálu Hello, Dolly!, ale ačkoliv přijela do Prahy a začala v divadle zkoušet, z hostování na zásah komunistických orgánů - ale i díky opozici některých hereček - sešlo. Mandlová se pak stáhla do soukromí a usadila se na Maltě. Obsahuje poprvé zveřejněné dopisy Adiny Mandlové Lídě Baarové. Tento dokument vypovídá nejen o ní, ale i o době, o hereckém prostředí a povaze národa. Publikace je doplněna mnoha nikdy nepublikovanými obrazovými materiály. [databazeknih.cz]
600 1 7 _aMandlová, Adina,
_d1910-1991
_2czenas
648 4 _a1910-1991
650 0 7 _afilmové herečky
_zČesko
_y20. století
_2czenas
650 0 9 _afilm actresses
_zCzechia
_y20th century
_2eczenas
655 7 _aautobiografie
_2czenas
655 9 _aautobiography
_2eczenas
901 _b9788086864068
_f[1. vyd.]
_o20041208
910 _aABA001
942 _2ddc
_cKNIHA
_n0
999 _c869
_d869