000 03798nam a2200649 i 4500
001 nkc20193135353
003 CZ PrNK
005 20241209124401.0
007 ta
008 191118s2020 xr ah f 001 0 cze
015 _acnb003135353
020 _a9788020030771
_q(vázáno)
035 _a(OCoLC)1199990074
040 _aABA001
_bcze
_dBOA001
_erda
041 0 _acze
_beng
072 7 _a7.01/.09
_xUmění
_2Konspekt
080 _a72/76(091)
_2MRF
080 _a930.85
_2MRF
080 _a39
_2MRF
080 _a7.031.1
_2MRF
080 _a72/76
_2MRF
080 _a001.2
_2MRF
080 _a572.1/.4
_2MRF
080 _a159.9:575.8
_2MRF
080 _a(048.8)
_2MRF
100 1 _aDungel, Jan,
_d1951-
_4aut
_4ill
_4pht
245 1 0 _aBiologie umění /
_cJan Dungel
250 _aVydání první
264 1 _aPraha :
_bAcademia,
_c2020
300 _a269 stran :
_bilustrace (převážně barevné), faksimile ;
_c27 cm
336 _atext
_btxt
_2rdacontent
336 _astatický obraz
_bsti
_2rdacontent
337 _abez média
_bn
_2rdamedia
338 _asvazek
_bnc
_2rdacarrier
504 _aObsahuje bibliografii a rejstřík
520 _aNa první pohled se pojem umění zdá být víceméně jasný.
_bProblém ovšem nastává v okamžiku, kdy ho máme vysvětlit a popsat někomu dalšímu. Mnozí z nás pak nejspíš dospějí k závěru, že umění jako abstraktní entitu či lidskou činnost vyčerpávajícím způsobem definovat nelze. Tato „nedokonalost“ lidského poznání znesnadňuje již samotné pátrání po původu, příčinách i samotném jeho smyslu nejen v dávné minulosti. Život na planetě Zemi se po miliardy let vyvíjel pod taktovkou přírodních zákonů. Před dvěma či třemi sty tisíci lety se však přihodilo něco zvláštního, co tato planeta do té doby nezaznamenala. Objevil se člověk Homo sapiens, jehož mysl byla obdařena dosud nepoznanou neurologickou kvalitou, zcela novým typem vědomí, které charakterizuje nebývalá inteligence a také naprosto nový fenomén, totiž lidská kultura a její výsostný produkt umění. Od tohoto okamžiku se život na Zemi začal vyvíjet ve zcela nových souvislostech, kterým nejsme schopni plně porozumět ani dnes. Naprostá většina vypravěčů umění začíná líčit jeho příběh v mladším paleolitu, v temnotě franko-kantabrijských jeskyní, či pod skalními převisy v Austrálii. A není divu, malby na stěnách jeskyně Chauvet, Altamira, Lascaux stejně jako pod skalním převisem Nawarla Gabarnmang v australské buši jsou jednoduše fantastické, dechberoucí, ohromující! Avšak navzdory skutečnosti, že člověk je tvor výsostně kulturní, zůstalo mu jeho biologické dědictví zachováno v plné míře. Existuje tedy nějaký vztah mezi uměním a biologickými zákonitostmi, obecně řečeno kulturou a naturou? A pokud ano, jakou roli při evoluci umění sehrála právě biologie?
546 _aAnglické resumé
650 0 7 _adějiny výtvarného umění
_2czenas
650 0 7 _akulturní dějiny
_2czenas
650 0 7 _akulturní antropologie
_2czenas
650 0 7 _apravěké umění
_2czenas
650 0 7 _aumění
_xmezioborový kontext
_2czenas
650 0 7 _aantropogeneze
_2czenas
650 0 7 _aevoluční psychologie
_2czenas
650 0 9 _ahistory of art
_2eczenas
650 0 9 _acultural history
_2eczenas
650 0 9 _acultural anthropology
_2eczenas
650 0 9 _aprehistoric art
_2eczenas
650 0 9 _aart
_xinterdisciplinary context
_2eczenas
650 0 9 _aanthropogenesis
_2eczenas
650 0 9 _agenetic psychology
_2eczenas
655 7 _amonografie
_2czenas
655 9 _amonographs
_2eczenas
901 _b9788020030771
_f1. vydání
_o20200225
910 _aABA001
942 _2ddc
_cKNIHA
_n0
999 _c1457
_d1457