000 | 03798nam a2200649 i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | nkc20193135353 | ||
003 | CZ PrNK | ||
005 | 20241209124401.0 | ||
007 | ta | ||
008 | 191118s2020 xr ah f 001 0 cze | ||
015 | _acnb003135353 | ||
020 |
_a9788020030771 _q(vázáno) |
||
035 | _a(OCoLC)1199990074 | ||
040 |
_aABA001 _bcze _dBOA001 _erda |
||
041 | 0 |
_acze _beng |
|
072 | 7 |
_a7.01/.09 _xUmění _2Konspekt |
|
080 |
_a72/76(091) _2MRF |
||
080 |
_a930.85 _2MRF |
||
080 |
_a39 _2MRF |
||
080 |
_a7.031.1 _2MRF |
||
080 |
_a72/76 _2MRF |
||
080 |
_a001.2 _2MRF |
||
080 |
_a572.1/.4 _2MRF |
||
080 |
_a159.9:575.8 _2MRF |
||
080 |
_a(048.8) _2MRF |
||
100 | 1 |
_aDungel, Jan, _d1951- _4aut _4ill _4pht |
|
245 | 1 | 0 |
_aBiologie umění / _cJan Dungel |
250 | _aVydání první | ||
264 | 1 |
_aPraha : _bAcademia, _c2020 |
|
300 |
_a269 stran : _bilustrace (převážně barevné), faksimile ; _c27 cm |
||
336 |
_atext _btxt _2rdacontent |
||
336 |
_astatický obraz _bsti _2rdacontent |
||
337 |
_abez média _bn _2rdamedia |
||
338 |
_asvazek _bnc _2rdacarrier |
||
504 | _aObsahuje bibliografii a rejstřík | ||
520 |
_aNa první pohled se pojem umění zdá být víceméně jasný. _bProblém ovšem nastává v okamžiku, kdy ho máme vysvětlit a popsat někomu dalšímu. Mnozí z nás pak nejspíš dospějí k závěru, že umění jako abstraktní entitu či lidskou činnost vyčerpávajícím způsobem definovat nelze. Tato „nedokonalost“ lidského poznání znesnadňuje již samotné pátrání po původu, příčinách i samotném jeho smyslu nejen v dávné minulosti. Život na planetě Zemi se po miliardy let vyvíjel pod taktovkou přírodních zákonů. Před dvěma či třemi sty tisíci lety se však přihodilo něco zvláštního, co tato planeta do té doby nezaznamenala. Objevil se člověk Homo sapiens, jehož mysl byla obdařena dosud nepoznanou neurologickou kvalitou, zcela novým typem vědomí, které charakterizuje nebývalá inteligence a také naprosto nový fenomén, totiž lidská kultura a její výsostný produkt umění. Od tohoto okamžiku se život na Zemi začal vyvíjet ve zcela nových souvislostech, kterým nejsme schopni plně porozumět ani dnes. Naprostá většina vypravěčů umění začíná líčit jeho příběh v mladším paleolitu, v temnotě franko-kantabrijských jeskyní, či pod skalními převisy v Austrálii. A není divu, malby na stěnách jeskyně Chauvet, Altamira, Lascaux stejně jako pod skalním převisem Nawarla Gabarnmang v australské buši jsou jednoduše fantastické, dechberoucí, ohromující! Avšak navzdory skutečnosti, že člověk je tvor výsostně kulturní, zůstalo mu jeho biologické dědictví zachováno v plné míře. Existuje tedy nějaký vztah mezi uměním a biologickými zákonitostmi, obecně řečeno kulturou a naturou? A pokud ano, jakou roli při evoluci umění sehrála právě biologie? |
||
546 | _aAnglické resumé | ||
650 | 0 | 7 |
_adějiny výtvarného umění _2czenas |
650 | 0 | 7 |
_akulturní dějiny _2czenas |
650 | 0 | 7 |
_akulturní antropologie _2czenas |
650 | 0 | 7 |
_apravěké umění _2czenas |
650 | 0 | 7 |
_aumění _xmezioborový kontext _2czenas |
650 | 0 | 7 |
_aantropogeneze _2czenas |
650 | 0 | 7 |
_aevoluční psychologie _2czenas |
650 | 0 | 9 |
_ahistory of art _2eczenas |
650 | 0 | 9 |
_acultural history _2eczenas |
650 | 0 | 9 |
_acultural anthropology _2eczenas |
650 | 0 | 9 |
_aprehistoric art _2eczenas |
650 | 0 | 9 |
_aart _xinterdisciplinary context _2eczenas |
650 | 0 | 9 |
_aanthropogenesis _2eczenas |
650 | 0 | 9 |
_agenetic psychology _2eczenas |
655 | 7 |
_amonografie _2czenas |
|
655 | 9 |
_amonographs _2eczenas |
|
901 |
_b9788020030771 _f1. vydání _o20200225 |
||
910 | _aABA001 | ||
942 |
_2ddc _cKNIHA _n0 |
||
999 |
_c1457 _d1457 |