Jak rozumět médiím : extenze člověka /
Marshall McLuhan ; přeložil Miloš Calda ; doslov Jan Jirák
- 2., rev. vyd., V Mladé frontě 1.
- Praha : Mladá fronta, 2011
- 399 s. ; 21 cm
- Strategie .
- Strategie .
Obsahuje bibliografii a rejstříky
Pojem médií chápe McLuhan velmi široce: zahrnuje do něho nejen sdělovací prostředky jako noviny, rozhlas a televizi, ale i písmo, knihtisk, ba i hmotné technické vynálezy jako kolo, zbraně, dopravní spoje, auta atd. – tedy všechny prostředky, jimiž člověk rozšiřuje, díky vynalézavosti ducha, omezené síly a dosah své tělesné existence (třeba elektřina je extenzí nervové soustavy). Základní myšlenkou McLuhanovy teorie je, že tyto vynálezy nejsou jen pasivními prostředky, nýbrž zpětně působí na člověka, a to nejen obsahem, nýbrž i způsobem svého sdělení. Jestliže si člověk tuto sugesci médií neuvědomí, může nad nimi ztratit kontrolu, a pak se z dobrého sluhy stává špatný pán. Touto tezí, za níž jistě stojí stará myšlenka „čarodějova učně“, marně se snažícího zkrotit duchy, které rozpoutal, přesahuje McLuhanova speciální teorie do obecných úvah o dvojsečnosti technického pokroku a civilizace vůbec. K takovým úvahám dává McLuhanova kniha dost podnětů i dnes, čtvrt století po svém vzniku. [databazeknih.cz]
9788020424099
cnb002185670
masmédia komunikace (sdělování) masmédia a společnost vliv médií mass media human communication mass media and society media influence