Hermeneutika dějinnosti ve filmovém eseji Karla Vachka a Chrise Markera / Jan Motal
Typ materiálu: TextJazyk: Čeština Summary language: English (Angličtina) Edice: Janáčkova akademie múzických umění. Výběrová řada doktorských prací ; Publication details: Brno : Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2013Vydání: 1. vydPopis: 168 s. ; 30 cmISBN:- 9788074600388
- Vachek, Karel, 1940-2020
- Marker, Chris, 1921-2012
- 20.-21. století
- filmový esej -- Česko -- 20.-21. století
- filmový esej -- Francie -- 20.-21. století
- filmový esej -- filozofické aspekty
- hermeneutika
- dějinnost
- film essay -- Czechia -- 20th-21st centuries
- film essay -- France -- 20th-21st centuries
- film essay -- philosophical aspects
- hermeneutics
- historicity
Typ jednotky | Aktuální knihovna | Signatura | Stav | Půjčeno do | Čárový kód | |
---|---|---|---|---|---|---|
Kniha | Centrum dokumentárního filmu Dokumentární film a jeho tvůrci 791.229 | 791.229/130/MOT (Prohlédnout regál(Otevře se níže)) | Dostupné | 791.229/130/MOT |
Procházení Centrum dokumentárního filmu regálů, Shelving location: Dokumentární film a jeho tvůrci 791.229 Ukončit prohlížení regálu (Ukončí prohlížení regálu)
791.229/1186/POR Základy dokumentárního filmu / | 791.229/1193/HUČ Český a polský dokumentární film v éře evropeizace = Czeski i polski film dokumentalny w czasach europeizacji / | 791.229/1299/STU Joris Ivens : filmař světa / | 791.229/130/MOT Hermeneutika dějinnosti ve filmovém eseji Karla Vachka a Chrise Markera / | 791.229/1333/PAL Autorský dokumentárny film na Slovensku po roku 1989 / | 791.229/1369/SB1 7. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji hlava 2003 = 7th International Documentary Film Festival Ji hlava 2003 | 791.229/1370/SB2 Do : revue pro dokumentární film 2004 |
Obsahuje bibliografii a bibliografické odkazy
Práce analyzuje dějinnost ve filmech Chrise Markera a Karla Vachka. Teoretický rámec vymezuje tento prostor rozumění na základě Gadamerovy filozofické hermeneutiky a Ricoeurova pojetí mimésis, interpretuje Heideggerovu analýzu časovosti pobytu. Snaží se tak ve vztahu k eseji, jejž předběžně definuje jako procesuální dialog ne-karteziánského myšlení, zhodnotit pojem rozumění a díky němu pojmout dějinnost jako vztahování se pobytu k jeho časovosti. Na tomto základě interpretuje Vachkovu a Markerovu tvorbu a dochází k poznatku, že zatímco Vachkův monologický styl filmový esej ohýbá k pamfletické manifestaci tradičních myšlenkových schémat nejedlovského národního romantismu, Marker se v sebereflexivitě obrací k mechanismu dějinnosti jako takovému a je pro něj nejdůležitější strukturální analýza paměti, vzpomínek a časovosti o sobě.
Anglické resumé
Zatím nikdo nekomentoval.