Naplánovaná kinematografie : český filmový průmysl 1945 až 1960 / Pavel Skopal (ed.)
Typ materiálu: TextEdice: Šťastné zítřky (Academia)Publication details: Praha : Academia, 2012Vydání: Vyd. 1Popis: 557 s., [24] s. obr. příl. : il., portréty, faksim. ; 21 cmISBN:- 9788020020963
- Český filmový průmysl 1945 až 1960
- 1945-1960
- 1945-1968
- kinematografie -- Česko -- 1945-1968
- filmový průmysl -- Česko -- 1945-1968
- filmová distribuce -- Česko -- 1945-1968
- kultura a politika -- Česko -- 1945-1968
- hospodářské plánování -- Československo -- 1945-1968
- cinematography -- Czechia -- 1945-1968
- film industry -- Czechia -- 1945-1968
- film distribution -- Czechia -- 1945-1968
- culture and politics -- Czechia -- 1945-1968
- economic planning -- Czechoslovakia -- 1945-1968
Typ jednotky | Aktuální knihovna | Signatura | Stav | Půjčeno do | Čárový kód | |
---|---|---|---|---|---|---|
Kniha | Centrum dokumentárního filmu Filmový průmysl a technika 791.6 | 791.6/286/SKO (Prohlédnout regál(Otevře se níže)) | Dostupné | 791.6/286/SKO |
Obsahuje bibliografie, bibliografické odkazy a rejstřík
Kinematografie prošla v poválečném Československu dvěma významnými změnami – nejprve byla v srpnu 1945 jako první průmyslové odvětví zestátněna, poté po únorovém komunistickém převratu v roce 1948 podřízena ideologickým cílům nového režimu a podrobena sovětizaci. Předkládané texty na základě široké škály archivních materiálů zevrubně zkoumají dosud opomíjené období konce 40. let a let 50. Jednotlivé studie se zaměřují na organizační strukturu a produkční a distribuční praktiky filmového průmyslu ovlivněné normami socialistického plánování: analyzují produkční kulturu barrandovského studia, zavádění koprodukčního modelu výroby v kontextu východního bloku, specifika „účelové“ produkce Krátkého filmu a Československého armádního filmu a institucionální formování filmové produkce pro děti. Z oblasti distribuce a uvádění se věnují z nadnárodní perspektivy sledované změně v roli karlovarského filmového festivalu, historii Filmového festivalu pracujících, kulturně-politickým ideálům i každodenní realitě putovních kin a akce Filmové jaro na vesnici, problémům s kinofikací a technickým vybavením tuzemských kin a vývoji konkurenčního vztahu mezi Československým státním filmem a Československou televizí. Sborník záměrně opomíjí problém estetických norem socialistického realismu, který bývá nejčastěji s kinematografií 50. let spojován – namísto toho se soustředí na instituční podmínky, kulturně-politický kontext či konkrétní realizační problémy, které doprovázely vznik a distribuci mnohem širší škály filmové produkce, než jsou kanonická díla socialistického realismu.
[databazeknih.cz]
Zatím nikdo nekomentoval.