Lacrimae rerum : Kieślowski, Hitchcock, Tarkovskij, Lynch / Slavoj Žižek ; vybral a z anglického originálu přeložil Radovan Baroš
Typ materiálu: TextJazyk: Čeština Original language: English (Angličtina) Vydavatel: Praha : NAMU, 2015Vydání: 1. vydáníPopis: 286 stran ; 21 cmTyp obsahu:- text
- bez média
- svazek
- 9788073313197
- Slavoj Žižek: Lacrimae rerum Obálkový název
Typ jednotky | Aktuální knihovna | Signatura | Stav | Půjčeno do | Čárový kód | |
---|---|---|---|---|---|---|
Kniha | Centrum dokumentárního filmu Filmová teorie a kritika 791.4 | 791.4/1210/ŽIŽ (Prohlédnout regál(Otevře se níže)) | Dostupné | 791.4/1210/ZIZ |
Obsahuje bibliografické odkazy
V knize Lacrimae Rerum slovinský filozof a kulturní teoretik Slavoj Žižek působivě analyzuje filmová díla věhlasných světových režisérů, přičemž se opírá o filozofické teze Lacana, Heideggera, Hegela a některé psychologické teorie.
Při detailní analýze filmů režiséra Krzysztofa Kieślowského se zabývá etikou jako ústředním tématem Kieślowského děl, a dále především vztahem mezi materiálností a teologií, konkrétně jak lze chápat symbolické zobrazení Božského Desatera v různých epizodách filmu.
U Alfreda Hitchcocka zkoumá Žižek autorský styl a s ním spojený jev „nadinterpretace“, tedy zda má v Hitchcockových filmech skutečně vše předurčený význam. Zároveň si klade otázku, jak by mohl vypadat remake některého z jeho filmů.
Pomocí analýzy filmů Andreje Tarkovského se autor snaží ukázat, jak motiv traumatické či cizorodé Věci, který funguje jako mechanismus zhmotňující nevědomé fantazie člověka, figuruje v diegetickém prostoru kinematografického narativu.
V eseji o filmu Lost Highway Davida Lynche se Žižek zabývá tím, do jaké míry jsou tímto postmoderním snímkem prostoupena filmová klišé, a jak naopak vážně je potřeba chápat Lynchovo univerzum.
V neposlední řadě autor věnuje pozornost sexualizaci a zobrazení sexuálního aktu v kinematografii.[databazeknih]
Vydavatel: Akademie múzických umění v Praze
Zatím nikdo nekomentoval.